loading...
سایت همکلاسی سلام
یاد داشت روزانه

حكمت 13: روش استفاده از نعمت ها

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.

نجف درزی بازدید : 298 سه شنبه 1393/09/04 نظرات (4)

 

(ترجمه عدة الداعي)، ج‏1، ص: 36


مناجات با معبود یکتا

يا من يرى ما في الضمير و يسمع انت المعدّ لكل ما يتوقّع يا من يرجى في الشّدائد كلّها يا من اليه المشتكى و المفزع يا من خزائن ملكه في قوله كن امنن فانّ الخير عندك اجمع مالى سوى فقرى اليك وسيلة بالافتقار اليك فقرى ادفع مالى سوى قرعى لبابك حيلة و لئن رددت فاىّ باب اقرع من ذا الّذي ادعو و اهتف باسمه ان كان فضلك عن فقيرك يمنع حاشا لمجدك ان تقنّط عاصيا الفضل اجزل و المواهب اوسع‏

اى كسى كه آنچه در ضمير مى‏رود مى‏بيند و مى‏شنود تو هر آنچه را كه اميد بدان مى‏رود آماده مى‏كنى اى كسى كه در همه شدايد بدو اميد بسته مى‏شود اى كسى كه شكايت به توست و پناه تنها تويى اى كسى كه خزاين مملكتش در گفتار «كن» او نهفته است بر ما منت بگذار همه خوبيها پيش توست من جز فقر خود راهى به تو ندارم به نياز به تو نياز خود را دفع مى‏كنم جز كوبيدن در تو چاره‏اى ندارم و اگر بازم گردانى كدامين در را بكوبم چه كسى را بخوانم و اسمش را فرياد كنم اگر فضل تو از نيازمند به تو گرفته شود دور از بزرگى توست كه عاصيى را نااميد سازى و فضل تو بسيار و عطاياى تو وسيع است.

مناجات ديگر

اجلّك عن تعذيب مثلى على ذنب و لا ناصر لى غير نصرك يا ربى انا عبدك المحقور في عظم شأنكم من الماء انشأت اصلى و من ترب و تقلّبنى من ظهر آدم نطفة احدّر في قعر حريج من الصلب و اخرجتنى من ضيق قعر بمنّكم و احسانكم اهوى الى الواسع الرحب فحاشاك في تعظيم شانك و العلى تعذّب محقورا باحسانكم ربى‏ لانّا رأينا في الأنام معظّما يخلّى عن المحقور في الحبس و الضّرب و ارفده مالا و لو شاء قتله لقطّعه بالسيف اربا على ارب و ايضا اذا عذّبت مثلى و طائعا تنعّمه فالعفو منك لمن يخبى فما هو الّا لى فمنذ رايته لكم شمة اعددته المحو للّذنب و اطمعتنى لمّا رايتك غافرا و وهّاب قد سمّيت نفسك في الكتب فان كان شيطان اعان جوارحى عصتكم فمن توحيدكم ما خلا قلبى فتوحيدكم فيه و آل محمد سكنتم به في حبّة القلب و اللّب و جيرانكم هذى الجوارح كلها و انت فقد اوصيت بالجار ذى الجنب و ايضا راينا العرب تحمى نزيلها و جيرانها و التابعين من الخطب فلم لا ارجى فيك يا غاية المنى حما مانعا ان صحّ هذا من العرب

تو بزرگتر از آنى كه همانند مرا بر گناهم عذاب كنى در حالى كه ياورى جز تو اى پروردگارم ندارم در مقابل عظمت تو من بنده ناچيزى هستم كه ريشه‏اش از آب و گل است و مرا از پشت آدم در حال نطفگى نقل دادى‏و از پشت او پايين آمدم و در تنگناى رحم قرار گرفتم و مرا در تنگى رحم به منت خود خارج ساختى و احسان تو مرا به دنياى وسيع باز آورد و دور است از بزرگيت و علوت كه حقيرى را عذاب كنى كه به احسان تو پرورش يافته زيرا ما انسانهاى بزرگى را ديديم كه از حقير در حبس و زير تازيانه درمى‏گذرند و به او بخشش مى‏نمايند و اگر مى‏خواستند او را بكشند با شمشير پاره پاره‏اش مى‏كردند و نيز اگر همانند مرا عذاب كنى و مطيعى را نعمت بدهى پس عفو تو براى چه كسى ذخيره شده پس عفوت جز براى من نيست پس از زمانى كه ديدم كه عفو روش شماست آن را محو گناهانم شمرده‏ام و مرا به طمع انداختى از آنگاه كه ديدم خويشتن را در كتابها غافر و وهاب ناميدى اگر شيطان من در جوارح من در انجام گناه كمكم كرد اما قلب من از توحيد تو خالى نشد توحيد تو در سويداى قلب من است و آل محمد در درون قلب و جانم جاى گرفته است و اين اعضاى گناهكار من همسايه قلب معتقدم هستند و تو به نيكويى به همسايه سفارش كردى و نيز ديديم كه عرب‏ها از مهمان و همسايگانى كه تابعند در مقام خطرات مهم دفاع مى‏كند پس چگونه، اى! نهايت آرزوها اميدوار نباشم به دفاعى كه مانع از بديها باشد اگر اين عادت عرب باشد

نجف درزی بازدید : 370 شنبه 1393/09/01 نظرات (0)

 

 

إرشاد القلوب / ترجمه سلگى ؛ ج‏1 ؛ ص435

مقام عالم

و نيز عبد اللَّه بن حسن‏ (و در نسخه ما حسين) از پدر و از جد بزرگوارش ‏نقل كرد، كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: شاگرد نبايد بسيار از استاد سؤال كند، و اگر كسى از استاد سؤالى كرد، در جواب از او سبقت نگيرد و اگر معلم چيزى را نمى‏گويد، در گفتنش اصرار نكند و دامن او را نگيرد و با دست به سوى او اشاره نكند و به او چشمك نزند و در محضرش با ديگرى مشورت نكند و دنبال اسرار او نباشد و در حضورش نگويد فلانى قول تو را رد مى‏كند و اسرار و عيبهاى او را فاش نكند، و از كسى در حضورش غيبت ننمايد و موقعيت او را در حضور و غيابش حراست نمايد و اگر به مجلس او وارد شد، به عموم سلام گويد و بعد از سلام تحيتى هم به وى بگويد و هميشه در مقابل او بنشيند و اگر استاد كارى داشت، در انجامش بر ديگران سبقت جويد و از طول مصاحبت او خسته و ملول نگردد، زيرا استاد مانند درخت ميوه دارا است، كه بايد منتظر رسيدن ميوه آن باشد، تا از او بهره برد پاداش عالم از كسى كه تمام سال را روزه مى‏گيرد، و نماز مى‏خواند و در راه خدا جهاد مى‏كند، بيشتر است.

هر گاه عالمى از دنيا برود، رخنه‏اى در اسلام پيدا مى‏گردد كه چيزى نمى‏تواند آن را تا قيامت مسدود سازد، و هفتاد هزار فرشته مقرّب، در تشييع جنازه‏اش، حاضر مى‏شوند.

و نيز از پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم نقل است كه هر كس به طالب علم كمك كند، همه پيغمبران را دوست داشته و با آنها محشور مى‏گردد.

و هر كس با طالبان علم دشمنى نمايد، با پيغمبران دشمنى كرده و كيفرش‏جهنّم است و در قيامت طالبان علم چون پيامبران ديگران را شفاعت كنند.

 

إرشاد القلوب / ترجمه سلگى ؛ ج‏1 ؛ ص440

پاداش ادب شاگرد در برابر استاد

از امير المؤمنين عليه السّلام نقل است كه فرمود: آنگاه كه شاگرد در مقابل استاد زانو زند، خداوند هفتاد در از رحمت خود را به رويش مى‏گشايد، و چون برخيزد، چون هنگام تولّد گناهانش آمرزيده شود، و عوض هر حديثى ثواب يك سال عبادت مى‏دهند و براى هر برگى از علم كه فرا گيرد، شهرى ده برابر دنيا برايش بنا مى‏كنند.

و فرمود: نشستن يك ساعت نزد علما پيش خدا از عبادت يك سال كه در آن گناه نكند، بهتر است و نگاه به عالم نزد خدا از يك سال اعتكاف در مسجد الحرام بهتر است، و ثواب ديدار عالم نزد خدا از هفتاد حجّ و عمره و هفتاد طواف در اطراف خانه خدا بهتر است، و خداوند هفتاد درجه او را بالا برد و براى هر حرف ثواب يك حج مقبول، برايش مى‏نويسد، و خداوند رحمت خود را بر طالبان علم نازل مى‏فرمايد و فرشتگان را بر آن گواه مى‏گيرد كه بدانيد من بهشت را بر آنان واجب گردانيده‏ام.

و فرمود: چون قيامت فرا رسد، خداوند علما را جمع كند و به آنان بگويد: اى بندگان، من مى‏خواهم به شما خير كثير دهم، چون شما سختى را در راه من تحمل كرديد و مردم به واسطه شما مرا عبادت كردند، پس مژده باد شما را كه دوستان من هستيد و پس از پيامبران بهترين خلق من مى‏باشيد، پس مژده باد شما را كه من گناهانتان را بخشيدم و اعمالتان را پذيرفتم و مى‏توانيد مردم را هم مثل انبيا شفاعت كنيد و من از شما راضيم و پرده شما را نمى‏درم و در اين جمع آبرويتان را نمى‏برم.

و پيامبر فرمود: خوشا به حال عالم و شاگرد و عامل به علم، مردى پرسيد: عالم‏كه معلوم است اما شاگرد چرا؟ فرمود: «عالم و شاگرد در پاداش مساويند».

و فرمودند: عالم باش يا شاگرد يا شنونده يا دوستدار آنان و راه پنجمى نيست، مگر هلاكت، و اهل دانش سرورند و مصاحبتشان موجب زيادى (علم و اجر آخرت) مى‏گردد.

 

 

نجف درزی بازدید : 302 دوشنبه 1393/08/26 نظرات (2)

کتاب بررسی تطبیقی نقل روایت زیارت عاشورا توسط استاد محمد هادی یدالله پور(حفظه الله)

برگرفته از وبلاگ استاد


بررسى تطبيقى نقل روايت زيارت عاشورا در كامل الزيارات و مصباح المتهجد يك.فضيلت قرائت زيارت عاشورا اگرچه روايات متعددى درباره فضيلت قرائت زيارت عاشورا نقل شده است، تفاوت در پاداش اين زيارت در برخى نقل‏ها ديده مى‏شود كه موجب شده است تا برخى در صحت پاداش ترديد نمايند. بايستى بحث مفصلى درباره پاداش اين زيارت به عمل آيد، وليكن بررسى سند اين زيارت در كتاب‏هاى مختلف نشان می دهد چه افرادى در سند اين فضيلت‏ها قرار دارند و كدام روايات معتبرترند و يا در تحليلى درست آن اختلاف‏ها را اشتباه سهوى نسخه‏نويسان برشمرد. از آنجا كه در بحث‏هاى حديثى انديشه وران رجالى و حديثى اشاره كرده‏ اند غلو در پاداش يك عمل، نشان از عدم صحت آن فضيلت است و نيز اندك تأملى در بحث جريان شناسى غلو در ميان راويان شيعه و سنى به درستى نشان می دهد كه بسيارى جهت تشويق به كارهاى خوب و يا مستحب و يا ترويج و تبليغ يك حسنه در جامعه تلاش كرده‏اند تا فضيلت‏هاى بيشمارى را ذكر نمايند در حالى كه جريان عاشورا، يك جنبش خردمندانه عاشقانه است كه در عين حركتى عاشقانه، تمامى لحظات آن گوياى عقلانيت و خردورزى است و ارائه يك جريان عاطفى محض، ستم به بُعد عقلانيت اين قيام است و تحليل عقلانى - عاطفى می تواند ابعاد بيشترى از اين حادثه را براى انسان‏هاى آزاده و انديشمند بگشايد. 1-1. تأملى در جايگاه زيارت و فضيلت آن از نكات برجسته زيارت عاشورا و زيارت امام حسين عليه‏السلام، پاداش و فضيلتى است كه بر انجام اين عمل در روايات آمده است.

الف. زيارت؛ حضور عارفانه انسانى عاشق در محضر معشوق و اعلام پای ‏بندى به انديشه‏ ها و گرايش‏ها و نگرش‏هاى اوست. اين كه انسانى آگاهانه و عاشقانه به ديار محبوب بار می يابد. درد را می گويد و درمان را می جويد، راز می گويد و رازدار میشود؛ ... 

بقیه مقاله در ادامه مطلب

برای مشاهده متن کامل کتاب روی عکس کتاب کلیک کنید.

نجف درزی بازدید : 275 چهارشنبه 1393/07/30 نظرات (0)

بی تردید حقیقت مباهله ، جایگاه امام امیر المومنین علی علیه السلام نزد خدای سبحان و پیامبر گرامی اسلام است.

احتجاج با مسیحیان نجران در حقانیت دعوت نبی مکرم اسلام ، جان پیامبر خوانده شدن علی علیه السلام در خطاب آیه ، فرزند پیامبر دانسته شدن امام حسن مجتبی و امام حسین علیهما السلام و ... بسیار مهم است... آيه 61، سوره آل عمران را آيه مباهله گويند

«فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ؛

هر گاه بعد از علم و دانشي که (درباره مسيح) به تو رسيده (باز) کساني با تو به بحث و ستيز برخيزند به آنها بگو: بيائيد ما فرزندان خود را دعوت مي کنيم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را فرا مي خوانيم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت مي کنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مي دهيم».

شأن نزول آيه: آيه مباهله در مورد ماجرا و گفتگوهايي که ميان پيامبر اکرم و مسيحيان نجران بوده، نازل شده است که آنها با يک هيئت شصت نفري به اتفاق چند نفر از روسا و بزرگان خود به عنوان نمايندگي براي گفتگو با پيامبر اسلام وارد مدينه شدند، از جمله مسائلي که در اين گفتگو مطرح شد اين بود که آنها از پيامبر پرسيدند ما را به چه چيزي دعوت مي کني؟ پيامبر فرمودند: «به سوي خداوند يگانه و اين که از طرف او رسالت هدايت خلق را دارم و مسيح بنده اي از بندگان اوست، و حالات بشري داشت و مانند ديگران غذا مي خورد ...» آنها اين سخن را نپذيرفتند و به تولد عيسي بدون پدر اشاره کردند و آن را دليل بر الوهيت او خواندند اما پيامبر با استناد به آياتي که پيش از آيه مذکور نازل گرديد به آنها پاسخ دادآل عمران 59.: مثل عيسي در نزد خدا، هم چون مثل آدم است که او را از خاک آفريد و سپس به امر فرمود موجود باش و او هم فورا موجود شد [بنابراين ولادت مسيح بدون پدر هرگز دليل بر الوهيت او نيست].) اما آنها حاضر به پذيرش سخنان پيامبر نشدند و از اين رو پيامبر را دعوت به مباهله کردند. مباهله در اصل از ماده «بهل» به معني رها کردن است، به همين جهت هنگامي که حيوان را به حال خود واگذارند و پستان آن را براي جلوگيري از نوشيدن نوازدش در کيسه قرار ندهند به آن حيوان «باهل» مي گويند، و «ابتهال» در دعا به معني تضرع و واگذاري کار به خداوند است. و گاه اين واژه را به معني «هلاکت و لعن و دوري از خداوند» معني کرده اند که آن نيز به خاطر رها کردن و واگذاري نمودن بنده به حال خويش و خروج از سايه لطف خداوند است. ( ابن منظور ، ج11 صص 71- 72 ) ( راغب اصفهانی ، ص 149 ) ( مصطفوی ، ج1 ص 376 ) ، اما به طور کلی، مباهله به معني نفرين کردن دو نفر به يکديگر است، به اين ترتيب که وقتي استدلال هاي منطقي سود نداشت، افرادي که با هم درباره يک مسأله مهم ديني گفتگو دارند در يک جا جمع مي شوند و به درگاه خدا تضرع مي کنند و از او مي خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند. در روايات اسلامي که مفسران و محدثان نقل کرده اند آمده است بعد از فتح مکه در سال نهم هجری گروه های فراوانی از مناطق دور و نزدیک برای پذیرش اسلام یا بحث و مناظره با رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حضور آن حضرت می رسیدند به همین جهت آن سال را « عام الوفود » یعنی سال ملاقات هیئت های گوناگون با رسول خدا نام نهادند. ( ابن هشام ، ج4 ص 205 و سبحانی ج2 ص 377 ) یکی از آن هیئت ها از مسیحیان نجران بود که با زرق و برق و شکوه و جلال مادی به خدمت آن حضرت رسیدند. ( طبرسی ، ص 142 و مجلسی ج 21 ص 336 ) هنگامي که آيه فوق نازل شد، پيامبر به مسيحيان نجران پيشنهاد مباهله داد، بزرگان مسيحي از پيامبر يک روز مهلت خواستند، تا دراين باره با يکديگر مشورت کنند. اسقف اعظم به آنها گفت: نگاه کنيد اگر فردا محمد با فرزند و خانواده اش براي مباهله آمد از مباهله با او بپرهيزيد، و اگر اصحاب و يارانش را همراه آورد و هياهو و سر و صدا به راه انداخت با او مباهله کنيد که ادعاي او بي پايه و اساس است. فرداي آن روز:

پيامبر در حالي آمد که دست علي عليه السلام را گرفته بود و حسن و حسين پيش روي او حرکت مي کردند، و فاطمه (س) پشت سر او ...

نجف درزی بازدید : 264 سه شنبه 1393/07/22 نظرات (0)

گذرى بر زندگى امام اوّل حضرت على (ع)

امت اسلام درباره امامت على (عليه السلام ) در همان روز رحلت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) اختلاف نمودند، شيعيان او يعنى همه بنى هاشم و (افراد برجسته اى مانند: )سلمان ، عمّار، ابوذر، مقداد، خزيمة بن ثابت (ذوالشّهادتين )، ابوايّوب انصارى ، جابر بن عبداللّه انصارى ، ابوسعيد خدرى . و امثال آنان از بزرگان مهاجر و انصار، معتقد بودند كه على (عليه السلام ) خليفه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بعد از آن حضرت است و امام برحق مى باشد؛ زيرا او در فضايل و راءى و كمالات بر همگان سبقت و برترى دارد، هم در ايمان و هم در علم و آگاهى به احكام و هم در جهاد و مبارزه با دشمنان ، بر همه پيشى گرفته است و در زهد و پارسايى و خير و صلاح ، بين او و ديگران ، فاصله بسيار بود و اصلاً ديگران را نمى شد با او مقايسه كرد و در قرب منزلت و خويشاوندى به پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) هيچ كس چون او نبود ...

متن کامل در ادامه مطلب

نجف درزی بازدید : 312 چهارشنبه 1393/07/16 نظرات (0)

 

یکی از مهم ترین سفارش های اسلام به انسان ها، حسن خلق و خوش اخلاقی است. به طور کلی، اسلام همه انسان ها را ملزم به رعایت حسن خلق می کند، از بد اخلاقی باز می دارد.
خداوند پیامبر (ص) را به داشتن خلق عظیم چنین می ستاید:
«وانک لعلی خلق عظیم؛ (1) و تو (ای پیامبر) اخلاق عظیم و برجسته ای داری».
مسایلی همچون حسن خلق، ملاطفت در برخوردها، ترک خشونت در معاشرت، نگهداشتن احترام افراد و ارج نهادن به شخصیت و حقوق دیگران، از جمله صفات عالی و روحی هر انسان خود ساخته و تربیت شده ای است.
پیامبر اکرم (ص) فرموده است:
«ما یوضع فی میزان امرء یوم القیامه افضل من حسن الخلق؛ (2) در روز قیامت چیزی برتر و بالاتر از حسن خلق در ترازوی عمل کسی نهاده نمی شود. »
و نیز می فرماید:
«اکثر ما تلج به امتی الجنه تقوی الله و حسن الخلق؛ (3) بیش ترین چیزی که سبب می شود امت من به خاطر آن وارد بهشت شوند، تقوای الاهی و حسن خلق است».
خوش اخلاقی سبب شیرین تر شدن زندگی، (4) جلب دوستی و محبت دیگران،(5) افزون شدن روزی،(6) آباد گشتن سرزمین ها و طولانی شدن عمر می شود( 7) و این امر با افزایش پاکی و صفای باطنی، ( 8) انسان را به پیامبر اکرم (ص) نزدیک می کند،(9) و عذاب الاهی را تخفیف می دهد. (10) در مقابل، بد اخلاقی، باعث سخت شدن زندگی،(11) کاهش روزی، (12) از دست دادن محبت دیگران،(13) ناراحتی طولانی، (14) فاسد شدن ایمان، (15) و فشار قبر می شود. (16)

حسن خلق در خانواده

در منابع اسلامی، در باره ی رعایت حسن خلق در خانواده بسیار سفارش شده است. بسیاری از آیات و روایات، مردان را به خوش اخلاقی با همسرانشان فرا می خوانند.
قرآن کریم به مردان دستور می دهد با همسران خود به طور شایسته رفتار کنند:
«وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(17) با همسران خود به شایستگی و نیکویی معاشرت نمایید. »
پیامبر اکرم (ص) نیز فرمود:....


بقیه در ادامه مطلب
نجف درزی بازدید : 319 سه شنبه 1393/07/15 نظرات (1)

سلام همکلاسی

یک خبر خوب

در زیر  فایل صوتی سفارشات استاد محمد هادی یدالله پور

در خصوص وظیفه و مسئولیت دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث که در ترم دوم در درس روش های تفسیری 2 دوره تحصیلی گروه همکلاسی فرمودند را جهت یادآوری مسئله و تجدید خاطره ارائه نمودم .

دوستان اگر می تونید فایل را با کلیک بر روی عکس استاد دانلود کنید

و اگر هم این امکان برایشان فراهم نیست ، من این فایل صوتی را پیاده کردم و در ادامه مطلب می تونید متن کامل اون را را بخونید.

دانلود

متن فرمایشات استاد :

... و یادتون باشه که وقتی یک اثر از شما چاپ میشه فرشتگان آسمان تا زمانی که این اثر برکت دارد برای شما دعا طلب می کنند، پس در کل سعی کنید یک اثر داشته باشید آن وقت این اثر خودتون را در فضای مجازی بگذارید و امروز آن افرادی که فرصت دارند در فضای مجازی (کار کنند)،حتی شده این درس ها را ضبط کنید و آن را پیاده بکنید و در فضای مجازی بگذارید، نیاز نیست ده صفحه بشه چون الآن مردم حوصله نمی کنند تا ده صفحه را بخوانند، الآن غذاها ساندویچی شده...

بقیه را حتما در ادامه مطلب بخوانید

نظر یادتون نره


نجف درزی بازدید : 329 سه شنبه 1393/07/15 نظرات (1)

سلام همکلاسی ها

در زیر چکیده متن پایان نامه همکلاسی آقای سلیمی خورشیدی یکی از همکلاسی های فعال دوره تحصیلبا عنوان سیره ائمه در مواجهه با غلات را برای استفاده تقدیم می کنم .

دوستان همکلاسی اگر تمایل دارند کل متن یا چکیده ی پایان نامه خود را در سایت قرار دهند آن را برای ایمیل بنده بفرستند تا با درج آن در سایت مورد استفاده دوستان همکلاسی و دیگران قرار بگیرد.

چکیده

 

این پژوهش با عنوان سیره ائمه در مواجهه با غلات است و غلو، که به معنای تجاوز از حد درباره کسی یا چیزی می باشد، یک جریان فکری انحرافی است که همواره گریبان گیر ادیان و مذاهب در طول تاریخ بوده است. غالیان از روی جهل و نادانی، ویا از محبت بی شمار و یابرای مخدوش ساختن چهره واقعی مذهب وهموار نمودن راه، برای دستیابی به اهداف دنیوی خود، با ارائه چهره ای تحریف شده از دین ،آثار شومی از خود به جای گذاشتند، ، اما از آنجا که  امامان شیعه (علیه السلام) وظیفه حفظ و دفاع  از عقائد اسلامی ، و همچنین هدایت و راهنمایی امت اسلام را بر عهده داشتند ، هر کدام از ائمه (علیه السلام ) ، از هر فرصتی برای مبارزه اعم از  مبارزه قولی یا فیزیکی با دشمنان اسلام استفاده می نمودند .

بقیه در ادامه مطلب

نجف درزی بازدید : 233 شنبه 1393/04/28 نظرات (0)

 

این گروه همانطور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است،

و سرکرده این گروه تروریستی "ابوبکر البغدادی" نام دارد.

* نحوه پیدایش داعش
گروه "دولت اسلامی در عراق" در 15 اکتبر 2006 و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست "ابوعمر البغدادی" به عنوان سرکرده آن تعیین شد.
این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت.

پس از هلاکت "ابوعمر البغدادی" در 19/4/2010 "ابوبکر البغدادی" به عنوان جایگزین وی معرفی شد.
با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.
 

* تشکیل "جبهه النصره" در سوریه
گروه "جبهه النصره لاهل الشام" در اواخر سال 2011 و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه "دولت اسلامی در عراق" تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه‌های مطرح در این عرصه تبدیل گشت.
 

عناصر جبهه النصره در حال قتل سوريها

سرانجام در 9/04/2013 ابوبکر البغدادی سرکرده "دولت اسلامی در عراق" در پیامی صوتی ادغام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی در عراق" را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" شکل بگیرد.
عناصر "داعش" از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

 * هدف از تأسیس داعش
پس از تشکیل گروه "توحید و جهاد" به سرکردگی "ابومصعب الزرقاوی" در سال 2004 و بیعت او با "اسامه بن لادن" سرکرده سابق "القاعده"، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد.
این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل "شورای مجاهدین" به سرکردگی "عبدالله رشید البغدادی" خبر داد.
پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 "ابوحمزه المهاجر" به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابوعمر البغدادی" تشکیل شد.
در19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه "الثرثار" منزلی را که "ابوعمر البغدادی" و "ابوحمزه المهاجر" در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند.
اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شد.
یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز "ابوبکر البغدادی" به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. "الناصر لدین الله سلیمان" نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.
 

* مناطق حضور عناصر "داعش"
 

داعش در عراق

عراق
عناصر داعش در مناطق محدودی از برخی استانهای عراق به ویژه استان "الانبار" حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را پوشش می دهند.  بر اساس گزارشها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ نفر کشته و ۳۰۲۱ نفر زخمی شدند. عناصر داعش در 20 خرداد 93 در اقدامی بی سابقه به موصل مرکز استان نینوا یورش برده و ظرف چند ساعت این شهر را تصرف کردند. آنان همچنین چند روستا در صلاح الدین را تحت کنترل خود در آوردند. سلاح ها و مهمات و تجهیزات کشف شده از عناصر داعش بیانگر گستردگی حمایت های خارجی از این گروه تروریستی در عراق است. دولت عراق بارها عربستان را به حمایت از این تروریستها در عراق متهم کرده است.

 

نحوه ورود عناصر داعش به سوريه و محل استقرار آنها

سوریه
عناصر داعش در سوریه در مناطقی از استانهای "رقه"، "حلب"، "حومه لاذقیه"، "ریف دمشق"، "دیرالزور"، "حمص"، "حماه"، "حسکه" و "ادلب" پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته‌اند. تصمیم این گروه تروریستی برای تحت کنترل در آوردن دیگر گروه های مسلح در سوریه به درگیریهای خونباری میان این گروه های تروریستی منجر شده است.

 

   * اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد


ايمن الظواهري

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده تصمیم "ابوبکر البغدادی" رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد.
الظواهری تأکید کرد که فعالیتهای "دولت اسلامی در عراق" فقط به عراق منحصر شود.
ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتیکه البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است.
وی گفت: "گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست."
 

 

* حامیان داعش چه کسانی هستند
عناصر گروه داعش مانند "جبهه النصره" از بی رحم ترین تروریستهای حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایتهای این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایتهای بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.
با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمکها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.
اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمکهای حامیان خارجی همچنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمکها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.
تابعیت و هویت اعضای داعش پس از کشف اجساد و یا دستگیری اعضای این گروه تروریستی نشان می دهد که بیشتر این تروریستها با همکاری برخی طرفهای منطقه ای از عربستان، لیبی، یمن و چند کشور دیگر جمع آوری و سازماندهی شده اند.
سلاح و مهمات و تجهیزات این گروه نیز بیانگر حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی طرفهای منطقه‌ای مانند عربستان و قطر از این گروه تروریستی است.

* فرماندهی و تشکیلات
گروه داعش یک ساختار سازمانی دارد که متشکل از امرای مناطق و مجالس "شورای مجاهدین" و فرماندهان عملیاتی است اما این امور سازمانی و تشکیلاتی به طور کاملا محرمانه است و برخی پژوهشگران امور سیاسی اشاره می کنند که فرماندهان داعش در سوریه از امرای شبکه القاعده در عراق دنباله روی می کنند.

نجف درزی بازدید : 226 شنبه 1393/04/28 نظرات (0)

قدر قدر مقاله استاد دکتر محمد هادی یدالله پور

يکي از پر رمز و راز ترين واژگان قرآني واژه «ليلة القدر» است که خداوند سبحان از درک آن بشر راناتوان توصيف کرده است،

«و ما ادريک ما ليلة القدر».(قدر – 2)»

  اگر چه در قرآن مجيد آيات ديگري به چشم مي خورند که خداوند سبحان در آگاهي از ماهيت آن آدمي را ناتوان برشمرده است.

«و ما ادريک ما القارعه» (قارعه – 3)»

«و ما ادريک ما يوم الدين» (انفطار – 17)»

 

اما ليه القدر ويژگي خاصي دارد که برجستگي ويژه اي در ميان مفاهيم گفته شده را يافته است. بر اساس گزارش خداوند سبحان، در اين شب از شب هاي زميني برکتي آسماني نهفته شده است و نخستين وصف آن نزول زيباترين تجلي خداوندگار بر بشر خاکي در آن شب است تا راه رسيدن به ملکوت را بياموزد. اگر نزول قرآن را نزول برنامه جاودانه سعادت براي انسان حيرت زده انگاريم و اگر اين نزول را مکاني نپنداريم بلکه دست يافتن به مفاهيمي ملکوتي به زباني آشنا بخوانيم و... به اندکي از بيکران کرانه فهم نزول قرآن در اين شب بلند آسماني راه يافته ايم. نکته ديگر در راز آلود بودن «ليلة القدر» برابري آن با هزار ماه است اين نکته خود موجب شگفتي است که خداوند سبحان آن را در مقياسي ديگر وصف نموده و به نوعي ارزش غير قابل فهم آن را بيان داشته اند،

«ليلة القدر خير من الف شهر» (قدر – 3)»

 

(حافظ)

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند

و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند

بيخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند

باده از جام تجلي صفاتم دادند

چه مبارک سحري بود و چه فرخنده شبي

آن شب قدر که اين تازه براتم دادند

بعد از اين روي من و آينه وصف جمال

که در آنجا خبر از جلوه ذاتم دادند

اين که ضرورت بيان عددي قدر ليلة القدر چيست خود بحثي مفصل مي طلبد و از حوصله اين نگارش بيرون است ولي در بيان اندازه اين شب شگرف براي انديشه هاي ظاهر بين مي تواند قابل توجه باشد تا در آن يک شب به اندازه يک عمر طولاني به کاوش خويشتن خويش پردازند و به حيات مجدد خويش بينديشند و در آن، آن کنند که شايسته است و آن چنان کنند که بايسته است،

بقیه در ادامه مطالب

نجف درزی بازدید : 245 چهارشنبه 1393/03/21 نظرات (0)

سلام همکلاسی


ریشه یابی وهابیت و تاریخ این فرقه +عکس

دوستان همکلای نمی دونم چه جوری حرف دلم را بیان کنم .

شخصی از من در باب وهابیت سوالی پرسید که در پی آن برای مطالعه بیشتر به سایت های مختلف سرک کشیدم ، با دیدن و مطالعه ی این متن که در زیر آورده ام خیلی حالم خراب شد.و به خودم گفتم که چقدر ما از جهان اطراف خود بی خبریم و دارند بر سر اسلام و مسلمین چه بلاهایی در می آورند، و خصوصا اینکه شیعیان چقدر مظلوم زیست و چقدر خون در قبال پایمال نشدن عقیده اش بر زمین ریخته شد و می شود؟خدا خودش به ما رحم کنه و امیدواریم به روزی که زمین از وجود این مفسدین فی الارض پاک بشه لطف کنید با کلیک بر روی عکس زیر خودتون این مطلب را از سایت پاسخگو به شبهات مطالعه کنید و به عمق زشت بودن ماجرا پی ببرید.

 

وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين

 

برای ادامه روی عکس کلید کنید 

هر کس به طریقی دل ما می شکند / بیگانه جدا دوست جدا می شکند .

بیگانه اگر می شکند باکی نیست / من در عجبم دوست چرا می شکند؟

ریشه یابی وهابیت و تاریخ این فرقه +عکس

 

نجف درزی بازدید : 338 جمعه 1393/03/16 نظرات (0)

سلام همکلاسی

به میمنت و سرور به اطلاع گروه همکلاسی می رساند که

آقای هاشمی از دوستان همکلاسی در اواخر اردیبهشت

پایان نامه خود را دفاع نموده

و با اخذ نمره 19 موفق یه کسب درجه کارشناسی ارشد گردیده اند.

این موفقیت را به ایشان و خانواده و همکلاسیان تبریک عرض می نماییم.

چکیده پایان نامه ایشان را با موضوع تعرب و هجرت

در ادامه مطالعه بفرمایید.

نجف درزی بازدید : 274 چهارشنبه 1393/03/07 نظرات (0)

 

روایات  تأویل به شأن اهل‌بیت (ع)

عابدین ترودی لاجیمی

  دانشجوی  کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد ساری

مقدمه

اهل‌بیت (علیهم‌السلام)که به‌عنوان یکی از دو ثقل که مفسر واقعی قرآن می‌باشند، نامی از آن‌ها به‌طور مستقیم در قرآن نیامده است ،اما در برخی از آیات  قرآن به‌صورت غیرمستقیم به آن‌ها اشاره‌شده است.در برخی از آیات نشانه‌های ظاهری وجود دارد که این آیات درشان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نازل‌شده است، برخی دیگر از آیات هیچ نشانه‌ی ظاهری در این خصوص وجود ندارد و بر اساس روایات تأویلی به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نسبت داده‌اند.


برای مشاهده کامل مقال در ادامه مطلب 

نجف درزی بازدید : 273 چهارشنبه 1393/03/07 نظرات (0)

جایگاه قرآن در صحیفه سجادیه با توجه به دعای چهل و دوم     

عابدین ترودی لاجیمی

(دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)

چکیده

دعای چهل و دوم از صحیفه سجادیه(دعای ختم قرآن) به معرفى قرآن و جايگاه آن اختصاص دارد و درآن دعا به تبيين جايگاه قرآن و نقش آن در زندگى مسلمانان و وظيفه آنان در مقابل اين كتاب آسمانى پرداخته است. پژوهشحاضر تحت عنوان جایگاه قرآن در صحیفه سجادیه با توجه به دعای چهل و دوم نگارشی است که هدف از آن...

ادامه را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید.

نجف درزی بازدید : 359 چهارشنبه 1393/03/07 نظرات (0)

مقاله ای با عنوان

 

جايگاه اشراط الساعه در تربيت و منزلت انسان از ديدگاه  امام صادق(علیه السلام)

عابدین ترودی لاجیمی

(دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)

چکیده

اشراط الساعه‌ مجموعه‌ حوادثى‌ است‌ كه‌ تحقق‌ آنها نشانة وقوع‌ قيامت‌ است‌ و‌ در قرآن‌ و حديث‌ بر مجموعه‌ حوادثى‌ اطلاق‌ مى‌شود كه‌ پيش‌ از واقعة عظيم‌ قيامت‌ اتفاق‌ خواهد افتاد. شاید فلسفه ی وقوع این گونه حوادث جنبه تربیتی برای مومنان و جنبه انذار برای غیر مومنان دارد.چون مومنان  ...

کل مقاله در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

 

نجف درزی بازدید : 180 جمعه 1392/12/23 نظرات (1)

در ضمن دروس معرفت نفس فرمودند:

-هریک از  شما یک چاپخانه مخصوص به خود دارید خواب وبیداریتان در واقع مطابق با مطبعه خودتان است که حضرت آقا از مطبعه تعبیر می کنند به جدول و یا دفتر یا مظهر. در نتیجه آنچه برای یک عارف پیش می آید فقط مخصوص اوست و مال تو نیست.

هر چه جان قوی تر باشد مطبعه او ( جدول وجودی او ) برای مادون خود  می شود معیار و خاتم الانبیاء که بزرگترین جدول و مظهر و و دفتر می باشند در نتیجه قرآن که در این مطبعه به وجود آمده برای همه می شود معیار.

- اگر یک میلیارد نفر قرآن را بخوانند می شود که هر کدام یک معنی درک کنند. که حضرت خاتم (ص) فرمودند: « ما من حرف من حروف القرآن إلا ّ و له سبعون ألف معنی » ( یعنی هر حرفی از حروف قرآن دارای 70 هزار معنی می باشد .) و این بیان کثرت است نه عدد و اگر بی نهایت آدم قرآن را بخوانند وبی نهایت معنی بفهمند می شود که همه معانی در ست باشد.

-نکته ای که هست اینکه از کجا بدانیم که مطبعه ما درست چاپ کرده یا نه که باید خود را دست استاد بدهیم که از آن به بعد دل می شود معیار و خودش می فهمد که القاءات سبحانی است یا چاپهای شیطانی.

-انسان آنچه را که خوب چاپ کرده باید بگوید که به من داده اند و آنچه را که بد چاپ کرده باید بگوید که خودش بد چاپ کرده نه اینکه به من داده اند  این را می گویند تقوای عارف

نجف درزی بازدید : 1155 سه شنبه 1392/10/17 نظرات (0)

سلام همکلاسی

تحقیق همکلاسی محترم سرکار خانم رقيه صادقی آهنگری

برای درس مقایسه قرآن با عهدین نام استاد دکتر میریان

برای مشاهده متن مقاله به ادامه مطلب مراجعه بفرما


نجف درزی بازدید : 298 سه شنبه 1392/09/19 نظرات (0)

درباره الگوي کامل يعني رسول خدا(ص)

حرف و حديث هايي را مطرح مي کنند

ازآنجا که قوانين اسلام مطابق باوجدان وناموس خلقت و برخاسته از فطرت انساني است، مي تواند نيازهاي فردي و اجتماعي بشر را درتمام عصرها و نسل ها تأمين نمايد ، ليکن مستشرقان وملحدان بي انصاف همواره سعي کرده ومي کنند تا از راه هاي گوناگون شبهاتي را وارد نموده واين آيين مقدس را زيرسوال ببرند. گاهی از روی تغافل و عداوت آگاهانه و گاه با غفلت از نقشه برخي فتنه گران ، مسائلي از قبيل تعدد همسران در اسلام، به ويژه درباره الگوي کامل يعني رسول خدا(ص) حرف و حديث هايي را مطرح مي کنند و يا به صورت اعتراض به رخ هواداران اسلام مي کشند . لذا تبيين فلسفه تاريخي وعيني تعدد زوجات، به لحاظ زمان و مکان، واز سويي فلسفه تئوريک و عملي سيره و سنت آن حضرت دراختيار کردن چند همسر به لحاظ ضرورت ، تحليل و بررسي اجمالي تاريخي، فقهي ، اخلاقي ، تربيتي و ...  به منظور بيان علل و اهداف ديني و دنيايي مسأله چند همسري پيامبر، محتواي اين پاورپوینت را به خود اختصاص داده است.

برای دانلود این پاورپوینت روی کلمه پاورپوینت کلیک کنید .

حجم فایل ساده حدود ۴.۵ مگابایت می باشد.


نجف درزی بازدید : 605 شنبه 1392/07/27 نظرات (0)

هر جامعه ای اعم از کوچک یا بزرگ، فقیر یا غنی، پیشرفته یا عقب مانده برای تنظیم روابط بین افراد خود نیازمند به یک سلسله قوانین و مقررات است. افراد جامعه، نه تنها از نظر ساختمان بدنی و فیزیکی، شباهت هایی با هم دارند، از نظر تمایلات و اهداف و خواست ها نیز وجوه اشتراک بسیار فراوانی دارند؛ اگرچه این وجه اشتراک انسان ها را دور هم جمع نموده تا در راه رسیدن به این اهداف، با یکدیگر تشریک مساعی نمایند ولی در میان افراد همین جامعه به دلایل مختلف از جمله جلب منفعت بیشتر، تنازع و کشمکش به وجود می آید اینجاست که وجود یک سلسله قوانین و مقررات تحت عنوان قوانین کیفری لازم و ضروری است. بحث درباره جرایم و مجازات ها سابقه ای به قدمت عمر این جهان دارد قتل هابیل به دست قابیل قائن تخلف آدم و حوا از نهی خدا و حتی قبل از آن تمرد و سرپیچی ابلیس از امر خدا مبنی بر سجده نموده آدم را می توان از جمله اولی تخلف ها از نواعی و اوامر خداوند دانست. پیامبرانی چون موسی (ع)، عیسی (ع) و محمد (ص) اگرچه هر یک دینی آورند، لیکن مبدأ همه آن ها حتی پیامبران که صاحب کتاب و شریعت نبوده اند نیز خدای واحد بوده است.

نجف درزی بازدید : 257 پنجشنبه 1392/07/04 نظرات (0)
نجف درزی بازدید : 260 یکشنبه 1392/02/08 نظرات (0)
نجف درزی بازدید : 246 سه شنبه 1392/01/27 نظرات (0)

قرآن مجيد نسخه شفابخش جان‏هاى دردمند، از جانب خداوند سبحان است (و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين و لا يزيد الظالمين الاّ خساراً1) كه توسط پيامبرى مهربان و فداكار، بر جان‏هاى حقيقت‏طلب و عاشق، رسانده شد.
در بحران روحى فراروى انسان كه باعث خستگى، سرگشتگى، افسردگى و دل‏تنگى او مى‏شود، انگيزه ادامه حيات را از او مى‏ستاند و او را تا مرز پوچى و پوچ‏گرايى پيش مى‏برد، داروهاى روان گردان، به نوعى آرام‏بخش اويند و او را تسكين مى‏دهند و فضايى ايجاد مى‏كنند كه انسان در آن فضا، از دغدغه‏ها، خستگى‏ها و...، براى مدتى رهايى مى‏يابد؛ در حالى كه اين درمان، دائمى نيست و شايد در درازمدت، به تغيير نوع داروى آرام‏بخش و نيز استفاده از مقدار بيشترى مواد آرام‏بخش بينجامد و اين آرامش ساختگى، پس از مدتى به طوفانى سهمگين بدل شود و تمام زندگى اين بيمار را هدف قرار دهد.
در كتاب مقدس مسلمانان - قرآن مجيد - دو داروى آرام‏بخش تجويز شده است كه در نوع خود، بى‏نظيرند؛ هم آرام بخشند و هم درمان‏گر. هر يك از اين دو دارو، ويژگى خاص خود را دارند كه به توصيف آنها مى‏پردازيم.

1. ياد خدا

متن كامل در ادامه مطلب

نجف درزی بازدید : 172 سه شنبه 1392/01/27 نظرات (0)

فصل های سال هر كدام زیبایی خاص خودش را دارد اما در میان چهار فصل زندگی، بهار یك زیبایی، طراوت، بالندگی و زندگی و سرزندگی ویژه ای دارد.

بارش باران حیات و رویش را در كره خاكی به ارمغان می آورد رویش سبزه وگل وبرگ و شكوفه نشان آغاز مجدد زندگی طبیعت است. پیدایش سبزه و شكوفه، پوشش عریانی و زشتی و مرگ زمین است. چه زیباست آن زمان كه زمین خسته از سرما و برف و عریانی و سوزناكی، به سبزی و شكوفایی و زندگی می نشیند و نشانه های حیات دیگر را به بار می نشاند. چه زیباست آن هنگام كه شبنمبر روی لاله سرخ جاری می شود و بلبل بر شاخساز به ستایش معشوق می آغازد.

و چه زیباست زمانی كه....

نجف درزی بازدید : 222 دوشنبه 1392/01/12 نظرات (0)

3- از آبشار الميزان تا چشمه «تسنيم»

ظهور «تسنيم» نشانه به بار نشستن درختي است كه پيشينيان از مفسران آن را با الهام از مكتب اهل بيت:غرس كردند و علامه طباطبائي آن را آبياري و احيا كرده، جان و طراوت تازه اي بخشيد.
شيخ طوسي در برابر قرآن پژوهاني كه فهم قرآن را تنها در گرو روايات دانسته حجيّت هر نوع تفسير مبتني بر غير روايت را منكر بودند، اين پرسش ها را مطرح ساخت:
1- قرآن چگونه حجتي است كه جز براي افراد خاصي فهم نمي‌شود؟
2- اگر ظاهر قرآن مبهم باشد كلام مبهم با نور بودن و هدايت بخشيدن چگونه قابل جمع است؟
شيخ طوسي با اين رويكرد، آيات را به چهار دسته تقسيم نمود: 1- آياتي كه علم آن به خداوند اختصاص دارد.
2- آياتي كه مي‌توان با استمداد از زبان و ادبيات عرب آن ها را فهم كرد.3-آياتي كه فقط فهم اجمالي آن مقدور است. 4- آياتي كه فهم آن ها به خاطر معاني متعدد واژگان، فهمي احتمالي است و جز با كمك روايات درك آن ممكن نيست. (‌طوسي، 1/5 و6)
شيخ طبرسي نيز به تكرار همين بيان پرداخت و انحصار فهم قرآن را از طريق روايات برنتابيد(طبرسي،1/13) و علامه طباطبايي در نهايت روش تفسيري قرآن به قرآن را كه پيشينيان به اشاره يا در حد يك نظريه مطرح ساخته يا بعضي به صورت محدود آن را به كار برده بودند، محور تفسير خود قرار داد و با پيمودن مسيري كه چندان هموار نبود، نشان داد كه راه «‌تفسير قرآن به قرآن» راهي رفتني است. چگونگي پرداختن علامه به مباحث روايي نشان داد كه فكر مفسر نبايد در چنبرة رواياتي كه مصداق ها را بيان مي‌كند گرفتار آيد و از مفاهيم جاودانه قرآني باز بماند. روش علامه در بيان نسبت ميان كتاب و سنت پاسخي بود به روايات عرضه كه حجيت خود را در گرو عدم مبانيت با قرآن دانسته است.
آيت الله جوادي با تأسي به روش استاد خود به تفسير قرآن روي آورده، از اين رو گفته مي‌شود تفسير «تسنيم» روش قرآن به قرآن الميزان را به كمال و تمام خود نزديك مي‌كند به طوري كه:

نجف درزی بازدید : 433 شنبه 1392/01/03 نظرات (0)

2- تفسير «تسنيم» و برجستگي هاي آن 

«تسنيم» تفسيري ترتيبي و به زبان فارسي است كه تا زمان نگارش اين نوشتار، دوازده جلد آن چاپ و توسط نشر اسراء منتشر شده ‌است. تمامي اين دوازده جلد به تفسير سوره حمد و بقره اختصاص دارد.

بي ترديد هيچ اثري در خَلأ شكل نمي‌گيرد، هر اثر آيينه دانسته هاي علمي و گرايش هاي فكري مؤلف و نمودي از گفتمان جغرافياي عصر او است؛ به ويژه اگر مؤلف به جاي تماشاي سپهر انديشه از كنار پنجره انزوا، به صحنه بيايد و در عرصه تفكر ديني پَر گشايد. در اين صورت است كه چشمان انتخابگر و زيبا نگر را به تماشا مي‌خواند و ضميرهاي حقيقت جو را با ساغر معرفت سيراب مي‌كند.

در اين جا شاخصه ها و برجستگي هاي تفسير «تسنيم» را مرور مي‌كنيم:

الف. «تسنيم» تفسيري نيازنگر و پاسخگو

نجف درزی بازدید : 232 سه شنبه 1391/12/15 نظرات (1)

 

بسم الله الرحمن الرحیم/خدایا کمکم کن تا بتوانم به پایان برسانم

۱- زندگی نامه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی

آيت الله جوادي آملي فرزند ميرزا ابوالحسن آملي در سال ۱۳۱۲ ش در آمل به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي و دروس حوزوي را تا مرحله سطح در زادگاه خود گذراند، آن گاه راهي تهران شد و براي پنج سال نزد استاداني همچون حاج شيخ محمد تقي آملي،‌ علامه شعراني؛ ‌فاضل توني،‌ محي‌الدين الهي قمشه اي، ‌فشاركي و چاپلقي دروس فقه،‌ اصول،‌ فلسفه و عرفان را فرا گرفت و در سال ۱۳۲۴ ش رهسپار حوزه علميه قم شد و نزد شخصيت هاي علمي بنام همانند: آيت‌الله بروجردي، ‌محقق داماد،‌ ميرزا هاشم‌ آملي، علامه طباطبايي و امام خميني تلمذ نمود...

نجف درزی بازدید : 423 جمعه 1391/12/04 نظرات (1)

در سایت ها گشت و گزار می کردم که به موضوعی جالب برخوردم  و نظر مرا به خودش جلب کرد آن هم اینکه جناب آقای دکتر محمد هادی یدالله پور در دانشگاه علوم پزشکی بابل اقدام به برگزاری جلسه آموزش مهارت های زندگی نموده اند خیلی برام جالب بود که از موضوعات این جلسه سر در بیارم که اتفاقا دیدم یک فایل صوتی این جلسات در این سایت قرار دارد بعد از گوش کردن به نظرم اومد حتما برای دوستان همکلاسی هم باید جالب باشه برای همین فایل دانلود  آن را در این قسمت قرار دادم .

ضمنا به اطلاع دوستان همکلاسی برسانم استاد پست معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بابل را دارند که جای بسی مباهات برای همکلاسی هاست.

برای سلامتی استاد صلوات

برای دریافت و گوش دادن سخنان استاد در جلسه آموزش مهارت های زندگی

روی دریافت فایل کلیک کنید.

نجف درزی بازدید : 245 سه شنبه 1391/10/12 نظرات (0)

سلام همکلاسی

می دونم سرتون شلوغه و دارید درس می خونید ولی این مقاله را بگیر و هر وقت خواستی استراحت کنی اون رو مطالعه کن

ارزش داره

روی این کلیک کنید تا شما را ببرم به متن مقاله

نجف درزی بازدید : 530 جمعه 1391/10/08 نظرات (1)

کرامت انسان در قرآن و انگاره هاي انديشمند

نويسنده: دکتر بهروز ( محمد هادی )  يداله پور

چکيده

انگاره هاي انسان شناختي يکي از مقولات بنيادي در انديشه معاصراست.نوشتارحاضر پس از معناشناسي «کرامت» و «انسان» درنظام معناي قرآن،مي کوشد به معناي «کرامت انسان» درگفتمان قرآن دست يابد.
درگفتمان قرآني خداوند،کريم ترين است و بني آدم نيزاز کرامتي اعطايي برخوردارند و درجات بهره مندي از کرامت درميان آدميان بر پايه ي دارا بودن تقوا،متفاوت است، تأمل در آراء قرآن پژوهان و مفسران،نشان از آن دارد که در بحث کرامت انسان انديشه ي واحدي مشاهده نمي شودو با وجود آنکه از منبع وحياني يکساني سخن مي گويند اما در پرسش هاي کليدي انسان شناسانه دچاراختلاف نظر مي باشند. برخي از قرآن پژوهان کرامت اعطايي را ذاتي بشر، از هر جنس و نژاد و رنگ دانسته اند و براي آن ادله اي اقامه کرده اند و کرامت عندالله را به عنوان وجه تمايز آدميان در رسيدن به کمالات اختياري برشمرده اند در مقابل برخي تمام کرامت انسان را به ويژگي تقوي و ايمان وي دانسته اند. اين اختلاف رأي دربيان رمز و راز کرامت انسان از نوع نگاه آنان به مقوله ي کرامت انسان را حکايت دارد.
اگرچه به کرامت انسان از ديرباز درمنابع ديني پرداخته شده است اما چون امروزه اين مقوله،بامباحث حقوق بشر رابطه اي ناگسستني يافته است،ضرورت بازشناسي،تحليل و تبيين آن در ارائه ديدگاه قرآن کريم براي پرسش هاي پيش رو در عصر حاضر،بيش از هر زمان احساس مي شود.
کليد واژه ها:کرامت انسان،کرامت ذاتي،کرامت اکتسابي، تفسيرموضوعي،قرآن و علم،انسان در قرآن .

مقاله کامل را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

نجف درزی بازدید : 244 جمعه 1391/10/08 نظرات (0)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

اصلاحات اقتصادی در حکومت امام علی (ع)

چکیده

           به یقین حکومت امام علی (ع)، (علیه السلام)، حکومتی ممتاز در همه ابعاد به شمار
می رود و تنها حکومتی است که بعد از حکومت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه
و آله) در همه ابعاد به نشر و تبیین معارف دینی و مبارزه با انحرافات و کجروی ها در حوزه های سیاسی اجتماعی، اقتصادی، دینی و فرهنگی پرداخته است. از آنجا که حاکمان جامعه اسلامی بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، علاوه بر انحراف در ابعاد سیاسی و دینی، در بعد اندیشه و عملکرد اقتصادی نیز دچار انحراف از آموزه های قرآنی کریم و سیره نبوی (ص) شدند، تلاش امام علی (علیه السلام) در دوران حکومت اصلاح ساختار اقتصادی حاکمان پیشین و ارائه الگویی منطبق با قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) در حوزه سیاست های اقتصادی بوده است که با توفیقات فراوانی نیز همراه بوده است.

این نوشتار تلاش دارد پس از بیان انحرافات اقتصادی حکومت های خلفا به اصلاحات اقتصادی در بعد نظری و عملی در حکومت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بپردازد که به نکات زیر در این نوشتار اشارت رفته است:

1-ارائه سیاست اقتصادی مبتنی بر آموزه های دینی در حفظ کرامت انسانی مبارزه با فاصله طبقاتی و اجرای عدالت و پیروی از حق و تلاش در رشد تولید

2-مبارزه عملی با تبعیض، فساد و رانت خواری

3-تلاش در جهت عمران و آبادانی

4-ساماندهی معیشتی محرومان و ایجاد رفاه برای آنان

5-ارائه الگوی ساده زیستی حاکمان و همراهی آنان با نیازمندان

متن کامل را از ادامه مطلب مشاهده کنید

نجف درزی بازدید : 574 جمعه 1391/10/08 نظرات (1)
اللهم صل علی محمد و آل محمد
فصل های سال هر كدام زیبایی خاص خودش را دارد اما در میان چهار فصل زندگی، بهار یك زیبایی، طراوت، بالندگی و زندگی و سرزندگی ویژه ای دارد.

بارش باران حیات و رویش را در كره خاكی به ارمغان می آورد رویش سبزه وگل وبرگ و شكوفه نشان آغاز مجدد زندگی طبیعت است. پیدایش سبزه و شكوفه، پوشش عریانی و زشتی و مرگ زمین است. چه زیباست آن زمان كه زمین خسته از سرما و برف و عریانی و سوزناكی، به سبزی و شكوفایی و زندگی می نشیند و نشانه های حیات دیگر را به بار می نشاند. چه زیباست آن هنگام كه شبنمبر روی لاله سرخ جاری می شود و بلبل بر شاخساز به ستایش معشوق می آغازد.

و چه زیباست زمانی كه زمین فرارسیدن نوسازی را فریاد می زند. اگر در كلام نورانی پیامبر رحمت(صلی الله علیه و آله) دیدار بهار، یادآوری رستاخیز سفارش شده است، هشدار زیبایی است.

اگر در سخن ائمه علیهم السلام در تفسیر آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یُحْیِ اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها ... ؛ بدانید كه خدا زمین را پس از مرگش زنده مى گرداند به راستى آیات [خود] را براى شما روشن گردانیده ایم باشد كه بیندیشید.»(حدید/17) به زنده نمودن دل و جان انسانها، اشارت رفته است. چه پیام حیات بخشی است.

راستی اگر قرار می شد كه انسان های گنهكار، نتوانند دوباره به خویشتن خویش برگردند و امكان نوسازی برای آنان مهیا نمی شد، زندگی چه سخت و طاقت فرسا می شد و اگر نظام تكوین به هشدار پیاپی بیداری و رویش و پوشش نمی پرداخت افسردگی و خستگی و سستی و غمزدگی، رمقی برای عاصیان و ناسیان باقی نمی گذارد.

کل مقاله را در ادامه مطلب مشاهده کنید

نجف درزی بازدید : 1429 چهارشنبه 1391/10/06 نظرات (1)

با کسب اجازه از استاد مهربان و دلسوز

تعدادی از مقاله ها و جزوه هایی از

 استاد ارجمند جناب آقای دکتر یدالله پور

تقدیم به همه ی همکلاسی های خوبم

انقلابی دیگر

بهار و نوسازی خویشتن

تفسیر تسنیم

تفسیر موضوعی از منظر موافقان و مخالفان

دردانه اصحاب معرفت

دو داروی آرامش بخش در قرآن

روایت ضرب قرآن به قرآن

زیارت اربعین

سوگواری خورشید نبوت در نهج البلاغه

علامه طبا طبایی

منتظر مقالات بعدی باشید

درباره ما
Profile Pic
به نام او این سایت در راستای خدمت به همکلاسی های گرامی از مقطع ارشد رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به جهت اطلاع رسانی و ارائه مطالب مربوط و مفید تهیه گردیده است ، امید است با همفکری و راهنمایی های دوستان همکلاسی بتوان قدمی در راه نشر علوم اسلامی جهت مبلغان دین که شما همکلاسی ها باشید برداشت مدیر سایت- نجف درزی mohebbereza@yahoo.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    فعاليت اين وبلاگ ادامه پيدا بكند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 79
  • بازدید سال : 3,600
  • بازدید کلی : 72,498
  • کدهای اختصاصی